Biogram

Maciej Żółtowski (ur. 1971 r. w Warszawie) – dyrygent i kompozytor. Ukończył z wyróżnieniem kompozycję w klasie prof. Mariana Borkowskiego oraz, również z wyróżnieniem, dyrygenturę w klasie prof. Ryszarda Dudka w Akademii Muzycznej im. F. Chopina w Warszawie. Swoje umiejętności doskonalił na wielu kursach mistrzowskich, kształcąc się pod kierunkiem Jurija Simonova w Budapeszcie, Gianluigi Gelmettiego w Accademia Musicale Chigiana w Sienie, Zoltána Peskó i László Tihanyi na International Bartók Seminar w Szombathely (Węgry).

Za osiągnięcia artystyczne otrzymał dwukrotnie stypendium Ministra Kultury i Sztuki oraz stypendium im. Tadeusza Bairda ufundowane przez Alinę Baird. W 1997 r. przebywał na stypendium niemieckiego Stiftung Kulturfonds w Künstlerhaus Schloß Wiepersdorf. Jest laureatem II nagrody w konkursie kompozytorskim Musica Sacra (1995 r.), jest także finalistą III międzynarodowego konkursu kompozytorskiego „Next Millenium” im. Toru Takemitsu w Tokio. W 2000 r. został nagrodzony stypendium dla młodych dyrygentów Japońskiej Fundacji Muzycznej JESC. Za osiągnięcia w działalności artystycznej został odznaczony Srebrnym Krzyżem Zasługi i Brązowym Medalem „Zasłużony Kulturze Gloria Artis”.

Pracował z orkiestrami w 25 krajach świata, na czterech kontynentach, m.in. z Sinfonia Toronto (Kanada), Orquesta Sinfónica de Cuenca (Ekwador), Las Colinas Symphony Orchestra (USA), Orquesta de Cámara de Bellas Artes (Meksyk), Deutsches Kammerorchester Berlin, Savaria Symphony Orchestra (Węgry), Cyprus State Orchestra (Cypr), Basler Festivalorchester (Szwajcaria), Pilsen Philharmonic (Czechy), Wuhan Symphony Orchestra (Chiny), Mikkeli City Orchestra (Finlandia), Sinfonia Finlandia Jyväskylä (Finlandia), Vogtland Philharmonie (Niemcy), Orchestra da Camera del Trasimeno (Włochy), Orquesta Sinfónica del Estado de México, Orquesta Sinfónica de la Universidad de Guanajuato, Orquesta Sinfónica de la Universidad Autónoma de Nuevo León, Orquesta Sinfónica de Yucatán (Meksyk), Çukurova State Symphony Orchestra (Turcja), Orkiestrą Filharmonii w Krasnojarsku i Woroneżu (Rosja), oraz Polską Orkiestrą Radiową, Narodową Orkiestrą Symfoniczną Polskiego Radia w Katowicach, Orkiestrą Akademii Beethovenowskiej i Orkiestrą Filharmonii Poznańskiej. Koncertował także z zespołami Wota Percussion Group, Warszawską Grupą Perkusyjną, zespołem Camerata Vistula oraz Polską Orkiestrą Jeunesses Musicales. Jego interpretacje polskiej muzyki współczesnej utrwalone są na płytach wytwórni Acte Préalable i DUX. Ma na swoim koncie także nagrania muzyki filmowej, w tym do takich obrazów jak: Rewers (muz. Włodek Pawlik), Gwiazda Kopernika (muz. Abel Korzeniowski), Janosik, prawdziwa historia (muz. Antoni Łazarkiewicz), Kamienie na szaniec (muz. Łukasz Targosz), Music, War and Love (muz. R. Wagner, G. Bizet i G. Verdi) i wielu innych. Utwory Macieja Żółtowskiego wykonywane były na wielu festiwalach m.in. Alkagran w Czechowicach-Dziedzicach, legnickie Conversatorium, Laboratorium Muzyki Współczesnej w Białymstoku, Musica Polonica Nova we Wrocławiu, festiwal Jeunesses Musicales w Kielcach, Warszawskie Spotkania Muzyczne, festiwal Europe-Asia w Kazaniu (Tatarstan - Rosja), Dwa Dni i Dwie Noce Nowej Muzyki, Past and Future w Odessie, Roaring Hooves w Mongolii, Sound Ways w St. Petersburgu, Composium 1999 w Tokio, Białoruska Jesień Muzyczna w Mińsku, Światowe Dni Muzyki 2002 w Hongkongu a także na licznych koncertach w kraju i za granicą.

Maciej Żółtowski był w latach 1996-2004 pedagogiem w Akademii Muzycznej im F. Chopina w Warszawie. W latach 1994-1996 był przewodniczącym Koła Młodych przy Związku Kompozytorów Polskich. Był członkiem Kolegium Muzycznego Polskiego Radia w latach 1996-1997. W latach 1995-2000 i 2001-2003 był kolejno Sekretarzem Generalnym i Prezesem Zarządu Głównego Stowarzyszenia Polskiej Młodzieży Muzycznej Jeunesses Musicales. Sprawował także funkcję Sekretarza Oddziału Warszawskiego Związku Kompozytorów Polskich. Od 2010 r. jest Prezesem Polskiego Towarzystwa Muzyki Współczesnej.

W latach 2002-2005 był dyrektorem artystycznym i pierwszym dyrygentem Państwowej Orkiestry Cypru (Cyprus State Orchestra – Nikozja), z którą poprowadził przeszło osiemdziesiąt koncertów, przedstawień baletowych i operowych, a także kilka tournees zagranicznych – m.in. do Francji, Wielkiej Brytanii, Danii i Grecji. Współpraca ze Steinway Club – Cyprus zaowocowała utrwalonymi na płytach koncertami z takimi artystami jak Dimitris Sgouros i Thomas Duis, czy niecodziennym „Koncertem na dziesięć fortepianów i orkiestrę”.

W latach 2007-2017 Maciej Żółtowski pełnił funkcję dyrektora naczelnego i artystycznego Radomskiej Orkiestry Kameralnej. Zbudowany przez niego od podstaw zespół przygotował ponad 150 różnorodnych programów koncertowych, w których poczesne miejsce zajmowała muzyka XX i XXI wieku, w tym wiele utworów napisanych specjalnie dla orkiestry i jej dyrygenta. W dorobku fonograficznym ROK pod dyrekcją Macieja Żółtowskiego są cztery tytuły: dwupłytowy album poświęcony twórczości Grażyny Bacewicz, płyta wypełniona muzyką Krzysztofa Pendereckiego w wydana w prestiżowej, jubileuszowej serii DUX Penderecki Special Edition i dwie płyty dokumentujące Międzynarodowe Konkursy Kompozytorskie Krzysztofa Pendereckiego ARBORETUM. Krążek z muzyką Bacewicz zyskał wyjątkowe uznanie prasy fonograficznej: Pięć Kamertonów w magazynie Diapason, nagroda Excepcional magazynu Scherzo, został też nominowany do International Classical Music Awards. Staraniem Macieja Żółtowskiego w Radomiu odbywały się regularnie wydarzenia rangi międzynarodowej: Konkurs ARBORETUM i Akademia Dyrygentów, współorganizowana przez brytyjską Classic Concerts Trust. Latem 2017 r. została zorganizowana w Radomiu pierwsza edycja Międzynarodowego Konkursu Dyrygentów AUDITE.